Poszerzenie tunelu pozwoli na równoczesny przejazd przez tunel dwóch pociągów z prędkością do 120km/h. To dotychczas było niemożliwe.
Konstrukcja tunelu już gotowa. Czas na tory i trakcję
Dziewiętnastowieczny, 300 metrowy obiekt został odnowiony i poszerzony z ok. 8,3 m do 11 m. Kamienną obudowę wewnątrz tunelu zastąpiła mocniejsza żelbetowa konstrukcja.
Ściany są już zabezpieczone przed korozją. Portale obiektu zostały oczyszczone i odbudowane. Prace zrealizowano w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków.
- Inwestycja prowadzona w nowoczesnej technologii tzw. „tunel w tunelu” pozwoliła na ograniczenie do minimum zmian w komunikacji. Obudowa konstrukcji wprowadzonej do obiektu tworzyła wolną przestrzeń do bezpiecznego ruchu pociągów - informuje Magdalena Janus z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i dodaje:
- Takie rozwiązanie zapewniło możliwość prowadzenia robót i przejazdu ponad 30 pociągów na dobę. Ostatni etap prac wymaga zamknięcia tunelu dla ruchu kolejowego. W 6 tygodni zostaną położone nowe tory oraz zamontowana sieć trakcyjna.
Roboty realizowane będą 24 godziny na dobę.
Zmiany w komunikacji przez najbliższe tygodnie
Od 22 kwietnia do 4 czerwca zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa na odcinku Janowice Wielkie - Jelenia Góra.
Wartość inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. to ok. 130 mln zł. Termin zakończenia prac to czerwiec 2024 r.
Tunel między Trzcińskiem a Wojanowem powstał w II poł. XIX w. Liczący 293 m obiekt znajduje się pod wzniesieniem Góry Tunelowej (440 m n.p.m.) na terenie Wzgórz Dziwiszowskich kilkanaście kilometrów od Jeleniej Góry.